Veelgestelde vragen

Hier zijn de antwoorden op vragen die ons veel gesteld worden. Staat uw vraag hier niet bij? Bel ons dan even! Telefoon: 020-6102883 of e-mail tandartspraktijkrene@hotmail.com

Klik op de vragen om het antwoord te zien.

Betaling/verzekering

Hoe betaal ik mijn rekening?

Uw rekening wordt vlak na uw afspraak door de tandarts opgemaakt. De daarop volgende week wordt uw rekening naar een bedrijf gestuurd die Fa-Med heet. Als u verzekerd bent voor de tandarts wordt uw rekening gewoonlijk naar uw verzekering gestuurd, en het gedeelte wat niet door uw verzekering gedekt wordt, krijgt u door Fa-Med thuis gestuurd. Er wordt van u verwacht dat u de rekening binnen 30 dagen aan Fa-Med betaalt.

Wordt de tandarts door mijn basisverzekering gedekt?

Volwassenen zijn niet vanuit hun basisverzekering gedekt voor de tandarts, behalve de uitneembare volledige protheses voor de boven- of onderkaak  die voor 75% gedekt is (nadat u uw eigen risico betaald heeft).  Voor de rest van de tandheelkundige behandelingen kunt u zich apart aanvullend verzekeren. Jongeren tot 18 jaar zijn voor vrijwel alle tandheelkundige behandelingen (uitgezonderd  bijvoorbeeld kroon- en brugwerk) volledig verzekerd.

Zal mijn verzekeraar m’n tandartsrekening betalen als jullie praktijk geen contract met hen heeft?

Ja, uw verzekeraar zal uw rekeningen voor de tandarts betalen als u daarvoor aanvullend verzekerd bent. Er is voor u geen enkel nadeel als wij geen contract hebben met uw verzekeraar. Uw rekening wordt naar uw verzekeraar gestuurd en u zult een rekening ontvangen van Fa-med voor het deel dat niet door uw verzekering gedekt wordt.

Houdt de tandarts mijn verzekeringsdekking in de gaten?

We doen ons best om uw verzekeringsdekking te noteren en binnen uw budget te werken. Er zijn echter zoveel verschillende type polissen dat dit niet altijd mogelijk is. Het is uiteraard niet de taak van de tandarts dit te doen, maar wel om u de dienst te leveren die u nodig heeft om uw gebit en mond in een goede staat te houden. Het is de bedoeling dat u zelf uw verzekeringspolis goed doorleest om te zien wat uw dekking is, zodat u dit zelf in de gaten kunt houden. U kunt natuurlijk de kosten van de behandeling met uw tandarts bespreken om te kijken wat voor u het beste is. Maar soms heeft u toch wel eens een behandeling nodig waarvoor u niet verzekerd bent.

Wat moet ik doen als ik een vraag heb over mijn rekening en een betalingsregeling moet treffen?

In dat geval zou u zo snel mogelijk contact moeten opnemen met Fa-Med om extra kosten te voorkomen. Hun telefoon nummer is 0900- 0885, of ga naar de website http://www.famed.nl. Voor aanvraag van een nieuwe originele nota, belt u 0900- 0882. Als u wilt reageren op een nota, ga dan naar www.notavanfamed.nl. Het contactcentrum is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 08:00 – 18:00 uur. U kunt met vragen over uw rekening ook contact opnemen met onze praktijkmanager, Jos Koster. We raden u echter sterk aan om in elk geval ook contact met Fa-med op te nemen, om hen ervan op de hoogte te stellen dat de betaling eventueel vertraagd wordt.

Verschillen jullie tarieven van andere tandartsen?

Nee, de tarieven die wij hanteren zijn door de overheid vastgesteld. De tandartsrekening is opgebouwd uit verschillende verrichtingen die tijdens een behandeling hebben plaatsgevonden. Op de rekening staat elke verrichting omschreven met een code. Aan elke code is een tarief gekoppeld, die is vastgesteld door de overheid. Als u vragen heeft over uw tandartsrekening, kunt u telefonisch contact met ons opnemen.